Bir Tasarım Problemi: İlham Verici Hikayeler ve Yenilikçi Tasarımlar
Tasarım tutkunlarını bir araya getiren ve ilham verici hikayelerle buluşturan “Bir Tasarım Problemi”, ArcheThink tarafından düzenlenen etkinliğin beşinci ve bu sezonki son edisyonu Zorlu PSM Sky Lounge’da gerçekleştirildi. Bu özel etkinlikte, dünya çapında tanınan endüstriyel tasarımcı ve kullanıcı deneyimi uzmanı Mehmet Mehmetalioğlu, mimar Tuğçe Rizeli ve mimar Koray Duman konuşmacı olarak yer aldı. Konuşmalarında, insan, mekan ve duygular arasında köprü kuran tasarım süreçlerine dair derinlemesine bilgiler sundular.
‘Bir Mobilya Yalnızlık Hissini Giderebilir Mi?’
Etkinliğin ilk sunumunu gerçekleştiren Mehmet Mehmetalioğlu, “Sevdiklerine Açılan Kapı” başlıklı konuşmasında, yurt dışında yalnız yaşayan bireylerin günlük yaşamlarında sevdiklerinden uzak olmanın getirdiği duygusal izolasyonu ele aldı. Mehmetalioğlu, bireylerin özellikle eve girdiklerinde yalnızlık hissinin yoğunlaştığını ve bu durumun ruhsal sağlık üzerinde olumsuz etkiler doğurabileceğini vurguladı. Sunumunda, bu sorunla başa çıkmak amacıyla geliştirdiği tasarımın ayrıntılarını paylaşarak, “Bir mobilya yalnızlık hissini giderebilir mi?” sorusuna yanıt aradı.
Estetik Kopukluk ve Mekan Bütünlüğü
Etkinliğin ikinci konuşmasını gerçekleştiren mimar Tuğçe Rizeli Bilgi, “Algı Oyunu” başlıklı sunumunda mekanların kapalı ve açık alan tasarımı arasındaki kopukluğu gidermeye yönelik sorunları ele aldı. Restoran ve sosyal mekanlarda kapalı ve açık alanlar arasındaki estetik kopukluğun kullanıcı deneyimini olumsuz etkilediğini belirten Bilgi, “Doğru hikayeyi mekanda deneyimletebildiğimizde, istediğimiz atmosferi yaratabiliyoruz.” diyerek mekanların önemine dikkat çekti.
MoMA PS1 Müzesi ve Türk Mimar Koray Duman
Etkinliğin son konuşmacısı mimar Koray Duman, “Mekan’a Ulaşmak” başlıklı sunumuyla, New York’taki MoMA PS1 müzesinin ulaşılabilirlik problemini ve buna yönelik çözüm önerilerini anlattı. Duman, müzenin topluma karşı mimari olarak izole bir duruş sergilediğini ve giriş alanlarının davetkâr olmaması nedeniyle ziyaretçilerin içeri girmekte tereddüt ettiğini ifade etti. Duman, “PS1 mimari olarak etrafında çok izole bir yapıydı. Bu nedenle müzenin erişilebilirliğini artırmak için beton duvarları açıklıklarla yeniden tasarladık. Müzenin avlusunu yeşilliklerle ve oturma alanlarıyla donatarak sosyal bir ortam oluşturduk. Ayrıca, müzedeki kitabevi ve kafeyi birleştirerek çok amaçlı bir kullanım alanı sunduk. Bu çözüm, müzenin hem sanatseverler hem de mahalle sakinleri için ulaşılabilir ve sıcak bir mekan haline gelmesini sağladı.” dedi.