Woody Allen’ın Yeni Filmi: Şans Eseri
Her yıl bir film çekme geleneğiyle tanınan Woody Allen (87), son altı yılda dikkat çekici bir değişim göstererek üç film birden çekti. Genç sinemaseverleri etkilemek amacıyla, Timothée Chalamet, Elle Fanning ve Selena Gomez’in rol aldığı “New York’ta Yağmurlu Bir Gün” ve etkilediği sinemacıları anlattığı nostaljik yapım “Rifkin’in Festivali”nin ardından, 50. filmi “Şans Eseri” ile izleyici karşısına çıktı. Bu film, tesadüf, şans, suçluluk, yazgı, iyi-kötü, cinayet gibi derin temaları dram, gerilim, komedi ve polisiye unsurlarıyla harmanlayarak etkileyici bir anlatım sunuyor.
Film, otuzlarındaki genç, güzel ve çekici Fanny’nin, prestijli bir müzayede şirketindeki işine giderken, New York’taki Fransız Lisesi’nden sınıf arkadaşı Alain ile tam 15 yıl sonra Paris’te karşılaşmasıyla başlıyor. Liseden beri Fanny’ye âşık olan Alain, genç kadına açılmaktan çekinmez. Ancak Alain, işadamı Jean ile evli olan Fanny üzerinde derin bir etki bırakır.
Suçluluk Duygusu
Fanny, ilk kötü evliliğinden onu kurtaran Jean’i çok sevmekte ve lüks, konforlu bir yaşam sürmektedir. Ancak, karizmatik kocası Jean’in zenginleri daha da zenginleştiren yaşam tarzı ve sosyetik arkadaşlarının sıkıcılığı, Fanny’yi bıktırmıştır. Alain, onun için çok değerlidir ve küçük bir çatı dairesinde buluşmaya başlayan sevgililer, tutkulu bir aşk yaşamaya başlar. Alain, şansa, tesadüflere ve yaşam mucizesine inanmaktadır.
Fanny’nin Alain ile yaşadığı duygusal karmaşa, Jean’in Fanny’yi aldattığından şüphelenerek özel bir dedektif tutmasıyla daha da derinleşir. New York’tan Paris’e dönen Fanny’nin serüvenci annesi Camille, kızındaki belirgin değişiklikleri fark eder. Suçluluk duyan Fanny, Alain’i terk etmek zorunda kalır, ancak Alain’in aniden ortadan kaybolması, Fanny ve Camille’yi derin bir umutsuzluğa sürükler. Polisiye roman tutkusuyla dolu Camille, damadı Jean ile ilgili şüpheli bilgilere ulaşır. Hayatın belirsizlikleri üzerine düşünmeye başlayan Alain, son romanını “Her yaşam bir mucizedir. Var olma şansı 400 milyarda birdir. Bu mucize, rastlantılar ve yanlışlıklarla sonuna dek sürer. Her canlının kozmik piyangoda bir bedeli vardır. Tesadüf her yerdedir; şansla ilgili fazla düşünmemek en iyisidir” cümleleriyle tamamlar.
Doğaçlama Oyun
Woody Allen, bu filminde ilk kez tüm çekimleri Paris’te, Fransız oyuncularla ve Fransızca olarak gerçekleştirmiştir. Senaryosunu kendisinin yazdığı bu eser, sosyal satir ile burlesk unsurları bir araya getiren bol diyaloglu bir yapıya sahiptir. Gözde görüntü yönetmeni Vittorio Storaro, lüks dairedeki mavi-beyaz renk paleti ile kontrastlar yaratırken, sonbaharın sıcak ve muhteşem renklerini Fransız empresyonist ressamların tablolarını andıran bir şekilde yansıtır. Allen, caz müziğine olan tutkusunu, filmde Herbie Hancock’ın klasikleşmiş “Cantaloupe Island” nakaratıyla ifade eder. Lou de Laâge, Niels Schneider, Melvil Poupaud ve Valérie Lemercier gibi oyuncuların performansları ise olağanüstüdür. Yönetmen, oyuncularına duyduğu güvenle, onları doğaçlama yapmaya teşvik etmiştir.
Allen ve Taciz Skandalı
Venedik Film Festivali’nde yarışma dışı olarak gösterilen “Şans Eseri”, feminist gruplar tarafından protesto edildi. Woody Allen, oyuncu Mia Farrow ile evlat edindiği kızı Dylan’a yönelik taciz suçlamalarıyla ömür boyu yüzleşmek zorunda kalacak. Gösterimin hemen ardından İspanyol gazetesi El Mundo’ya verdiği röportajda, ulusal futbol federasyonu başkanı Luis Rubiales’in kadın futbolcu Jennifer Hermoso’yu halkın önünde öpmesi sonrası FIFA tarafından cezalandırılmasına tepki göstererek yeni bir tartışma başlattı. Allen, “Birinin bir öpücük yüzünden işini kaybetmesi inanılır gibi değil. Kadın futbolcuyu öpmek bir hataydı ama okul yakmadı, ona tecavüz etmedi. Sadece arkadaşını öptü, bunda ne kötülük var?” ifadelerini kullandı. Sanatçının özel yaşamından önce sanatını değerlendirmek gerektiğine inanmakla birlikte, bazı sanatçıların bu durumu zorlaştırdığını belirtmek gerekir.